A bartsg szmtalan dolgot magban foglal: az let brmely helyzetben kszen ll segtsgedre, sohasem jn alkalmatlan idben, soha sincsen terhnkre. Ezrt szoktk mondani, hogy a tzre s vzre nincs tbbszr szksgnk, mint a bartsgra. Hiszen a bartsg nem csak a boldogsgot aranyozza be mg ragyogbban, hanem a bajokat is elviselhetkk teszi azzal, hogy osztozik bennk s rszt kr bellnk. (Cicero)

Valahnyszor csak a bartsgrl elmlkedtem, az a krds ragadta meg leginkbb a figyelmemet: vajon gyngesgnk rzetbl s szksgbl kvnjuk-e a bartsgot, hogy rdekeink klcsns elmozdtsa ltal azt, amit egymagunkban el nem rhetnnk, msok segtsgvel elnyerhetjk, s a szolglatot viszonozzuk vagy ez csak lnyegtelen tulajdonsga a bartsgnak - oka ellenben mlyebb, nemesebb s inkbb termszetnkbl magyarzhat. A szeretet, melybl a barti szeretet is szrmazik, ugyanis a foka a klcsns jakarat flbredsnek. Mert hasznot olyan emberek is hajthatnak egymsnak, akik csak sznlelt bartsgbl tisztelik s csak a krlmnyekhez kpest veszik figyelembe egymst; a bartsgban ellenben nincs semmi sznlelt, semmi valtlan, mindaz, ami tle szrmazik, igaz s szvbl jv, azt hiszem, hogy inkbb a termszet, mint a szksg teremti a bartsgot, inkbb a llek szeretetteljes vonzdsa hozza ltre, mint az a gondolat, hogy mily nagy haszonnal fog jrni. (Cicero)

"Azt akarom, hogy szeressk a forrsok csobog vizt.
Meg a nyr okozta repedseket jra befed rpavetsek sima takarjt.
Azt akarom, hogy magasztaljk az vszzadok forgst.
Azt akarom, hogy hallgatssal s lasssggal tltekezzenek, mint az r gymlcs.
Azt akarom, hogy sokig srjanak gyszukban, s sokig tiszteljk halottaikat, mert az rksg lassan szll nemzedkrl nemzedkre,
s n nem akarom, hogy dessge elvesszen tkzben.
Azt akarom, hogy hasonlatosak legyenek az olajfa ghoz. Amelyik tud vrni.
s akkor majd rezni kezdik, hogy Isten hatalmas ervel megmozdul bennk, oly
hirtelen, mint a szllks, amely prbra teszi a ft.
vezeti el, s hozza vissza ket a hajnalbl az jszakba, a nyrbl a tlbe, az
grkez aratsbl a csrbe rakott termshez, az ifjsgbl az regsgbe, s aztn az regsgbl az j gyermekekhez.
Mert mikppen a frl, azonkppen az emberrl sem tudsz semmit, ha lett sztszaktod folyamatban, ha vltozsaira darabolod.
A fa nem mag, nem vessz, hajlkony trzs, majd vgl kiszradt rnk.
Nem kell rszekre bontani ahhoz, hogy megismerd.
A fa az az er, amely lassan magba leli az eget. Akrcsak te, kis emberpalntm.
Isten a vilgra hoz, nagyra nveszt, aztn sorjban vgyakkal, megbnsokkal,
rmkkel s szenvedsekkel, haragokkal s megbocstsokkal ajndkoz meg, s vgl maghoz szlt.
De te ekzben nem vagy sem az a bizonyos iskols gyerek, sem az a hitvestrs, sem az az
aggastyn.
Hanem az vagy, aki beteljesedik.
s ha fel tudod ismerni, hogy az olajfa trzshez jl odantt szlrzta g vagy, akkor az rkkvalsgot fogod zlelni vltozsaidban.
s krltted minden rkkvalv lesz.
Minden, a dalol forrs, amely enyhteni tudta atyid szomjt, a szemek csillogsa, amikor szerelemesed majd rd mosolyog, az jszakk desge.
Az id nem homokra, amelynek homokja
lepereg, hanem arat ember, aki kvt kt."
Antoine de Saint-Exupry: Citadella - rszlet
A bart az az ember, aki nem mond feletted tletet. Mondottam neked, az, aki megnyitja ajtajt a vndornak, mankjnak, sarokba lltott botjnak, nem unszolja tncra, hogy aztn megtlhesse tnctudst. s ha a vndor az utakat vidmt tavaszrl mesl, a bart az, aki benne a tavaszt fogadja hzba. s ha arrl mesl, milyen borzalmas hinsg dlt abban a faluban, ahonnan jn, akkor vele egytt szenved hsget. Mert mondottam neked, a bart az a rsz az emberben, amelyik retted van, s olyan ajtt tr ki eltted, amelyet taln soha msutt nem nyit ki. A bartod igaz, igaz mindenben, amit neked mond, s akkor is szeret tged, ha a msik hzban gyll. A bart, akivel Istennek hla, tallkozom, s sszer a knyknk a templomban, aki ugyanolyan arcot fordt felm, mint az enym: az arct is ugyanaz az Isten vilgtja t, mert ilyenkor egyek lesznk, mg ha odakint boltos, n meg hadvezr vagyok is, vagy ha kertsz, n meg tvoli vizeken utaz tengersz. Meghasonlsaink fltt rtalltam, s most bartja vagyok. s hallgathatok mellette, ms szval nem kell tle fltenem bels kertjeimet, hegyeimet, vzmossaimat s sivatagaimat, mert nem fog beljk taposni. Bartom az, akit szeretettel fogadsz bellem: az n bels orszgom kvete. Jl bnsz vele, lelteted, aztn hallgatod. s mind a ketten boldogok vagyunk.
Rszlet Saint-Exupry Citadella-jbl

"Testvr!Valamit szeretnk mondani Neked. Ne hidd, hogy csnya a vilg s az emberek rosszak. A vilg szp s az emberek jk. A rosszasg nem egyb, mint valami furcsa betegsg, mely raglyos s idnknt visszatr.Akr a pestis vagy a ntha. S olyankor elcsftja a vilgot maga krl. A vilgot? A Te vilgodat. De ne feledd el, hogy a Te vilgodon kvl van mg egy msik vilg s ez az igazi vilg. Gykered, vagyis jellemed, adottsgaid, rzseid s az a sok lthatatlan holmi amit magadban hurcolsz egy leten t, ebbl az igazi vilgbl ered, s ahhoz a mestersges msik vilghoz, melyet magadnak csinltl, csak annyi kze van, mint a hvirgnak az avarhoz, melyen tti fejt midn a fldbl elbvik.Ha felletesen megnzed, azt hiheted, hogy ez a penszszag halott sznyeg tartja a hvirgot a htn. Pedig nem gy van. Elfordul, hogy erdtz tmad s az avar tzet fog s elg. Elg a hvirg is vele, az igaz. D jv tavasszal elbvik megint. Mirt? Mert gykere mlyebben volt, mint a halott avar, a fldben volt, az igazi fldben. gy van ez veled is,testvr. Gykered nem ebbl a vilgbl val, amit magad kr csoltl, s ha tz tmad s rd dlnek a kontr tkolmny romjai: ned az sztn gykrszlainak nyomn visszamenekl az igazi vilgba, akr a hvirg. Mert nincsen klnbsg, kzted s a hvirgok kztt abban a vilgban."(Wass Albert)

Szeretetnyelv.
Ahhoz ,hogy boldogabban ljnk trsunkkal, az kell , hogy legyen bennnk – s benne – elg szeretet.
s mg valami: hogy ezt ki is tudjuk mutatni egyms fel.
Egy pszicholgus elmlete szerint a szeretetet ugyangy tanuljuk, ahogyan az anyanyelvnket.Ezrt az, amit szeretet alatt rtnk,aminek a meglsre kpesek vagyunk, ugyangy eltrhet egymstl, ahogyan a nyelvek.
Nk s frfiak kommunikcija ,pontosabban az eltrs a kett kztt rk beszdtma, de a szavak , a beszd mennyisge s minsge nem csupn nemek szerint osztja meg az embereket.Ha valaki ignyli a dicsretet, a szbeli elismerst, de trsa fukarkodik ezzel, akkor az illet boldogtalannak, elgedetlennek rzi magt, mg akkor is , ha a vele l esetleg segtkszebb vagy gtlsosabb a nagy tlagnl.Ha nem azt kapja amire vgyik, azt rezheti, hogy a msik nem tlti be az szeretignyt.Nem kell nagy dolgokra gondolni, elg egy kis megersts, tmogats, biztats,ksznet(!), amit nem csak rez, de ki is mond a trs… Nos, mindez ert ad , megnyugtat.
Az emberek egy rsze akkor rzi magt szeretve, ha kap valamit , s nem kell felttlen nagy s rtkes dolgokra gondolni.Egy szl virg,vagy egy tbla csoki is megteszi, a lnyeg,hogy a megajndkozott tlje: a msik gondolt r, rmt akart szerezni, kigondolta s megvalstotta ezt a tervet.
Idt adni az idmbl a msiknak, figyelni r, mert szeretem, s megrinteni, simogatni,egy kedves mosolyt adni neki.
Az embernek teht vannak anyagi s lelki szksgletei.Cipt lopni bn, de nem fagyhat le a lbunk!A llek sem fagyhat meg. s ezrt bizony nha bns dolgokat kell tenni!
Hogy mennyire bn amit tesznk?
Nehz krds!
Mller Pter:idzet
Egyre inkbb az az rzsem, hogy az letnk egyetlen mondat, csak nem tudjuk kimondani, hogy mi az... A nagy tallkozsok, a llekkzeli pillanatok mindig azok voltak, amikor valakit megszerettem. Az igazi csoda a bartsg, a valdi, emberkzeli kapcsolat, amikor egyszer csak repl velnk az id, s az az rzsnk, hogy mi mr valahol tallkoztunk. Nha egy pillanat tbbet r, mint egy egsz esztend.
Brcsak megrtenk az emberek, hogy az llatok ugyanolyan
kiszolgltatottak, s ugyangy fggenek tlnk, mint a gyerekek; ezt a gymsgot rnk ruhztk.”
|